Dag 1 Äventyret börjar i Kvikkjokk

Vill du stötta mina äventyr? Become a Patron!

Jag som skriver detta heter Anton Levein och med mig hade jag fotografen och alpinisten Emma Svensson. Tillsammans gav vi oss ut för att bestiga samtliga 2000meter höga fjälltoppar i Sverige. Varmt välkommen att ta del av och läsa om vårt fantastiska äventyr i de svenska fjällen.

Bussen till Kvikkjokk kom till slut. Efter tre timmars väntan i Jokkmokk så var vi äntligen på väg.

Vägen var lång, men förvånansvärt väl underhållen. Medan vi rullar in mot fjällkedjan gör busschauffören korta stopp för att dela ut post. Efter någon timme får vi syn på sjön Sakkat och de breda vyerna av rullande fjäll breder ut sig.

Känslan av att äventyret är nära börjar infinna sig, och börjar förbereda oss för ankomst till Kvikkjokk.

Väl framme hoppar vi av bussen och precis som vi blivit förvarnade om så angrips vi av blodtörstiga myggor i hundratals. Vi skyndar upp till STF Kvikkjokk och upptäcker att myggen där är ännu fler. Jag köper mitt tygmärke från fjällstationen och vi båda smörjer in oss i myggmedel.

Ut igen, på med ryggsäckarna och halvspringande så börjar vi vårt långa äventyr. Vi ska ta oss genom Sarek, över 2000-toppar, snötäckta glaciärer, forsande vad, smala bergskammar och fram till Ritsem, där tryggheten åter väntar.

Vi börjar med att följa Kungsleden mot Pårtestugan, och svänger sedan av vid skylten mot Pårek och följer stigen.

Efter ungefär 15 kilometer börjar myggen tröttna och vi kan slappna av en stund. Vi sätter oss och njuter av kvällssolen i den svalkande vinden. Dagen har varit varm och vi har gått fort så vi njuter av de kylande brisarna medan vi äter lite choklad. Några kilometer till, kommer vi överens om.

Sagt och gjort, tre kilometer senare hittar vi en fin tältplats och slår upp tältet.

Navigering

Dag 1 Äventyret börjar i Kvikkjokk
Dag 2-3 Pårtemassivet
Dag 4 Mot Skarja
Dag 5-6 Sarekmassivet
Dag 7 – 8. Renvaktarstugan och Ahkka
Dag 9 Kebnekaise
Dag 10-11 Tarfala och Kaskasatjåhkka
Dag 12 Kaskasapakte
Dag 13-14 Mot Vistas
Dag 15. Sielmmatjåhkka