Stockholm Häggsta Skyrace 21km

Den 2 april 2022 går starten för det första skyracet i Stockholmsregionen. Stockholm Häggsta Skyrace.

  • 21 kilometer och 2100 höjdmeter
  • Kuperad teknisk terräng med klätterinslag upp till grad 2 scrambling

Banan:
Banan består i stor grad av bökig blockterräng, stenig stig, klipphällar och brant men lätt klättring. Banan springs medsols och innefattar en distans om ca 700m och 70-75+ höjdmeter. Slingan går runt Häggsta klätterklippa, området där svensk klippklättring en gång startade. 

Att veta innan anmälan:
Banan är av mycket teknisk karaktär. Risken att snubbla, halka eller trampa snett är stor, speciellt för mindre erfarna löpare. På de brantaste sträckorna kommer rep häga, men den som är höjdrädd kan uppfatta sträckor på banan som exponerade.

För att du ska få en så bra upplevelse som möjligt vill jag förbereda dig på vad som väntar. Därför kommer du i anmälan få redogöra för tidigare lopp, eller annan viktig erfarenhet så som ex. fjällturer som kan vara relevant för mig att känna till.

Anmälan:
Anmälan görs här.
Deltagarbekräftelse till de 25 platserna kommer gå ut efter nyårshelgen, januari 2022. I deltagaravgiften, 300kr, igår vätskestation med saft, nummerlapp och finishermedalj. Vinnaren i respektive dam- och herrklass erhåller evig ära. Allt överskott går till att finansiera en kommande expedition, så det är självklart ok att betala en slant extra vid anmälan!

Regler och allmänn information:
– Banan springs medsols, och efter 30 varv kan du stolt kalla dig finisher.
– Det är mycket sten och ojämnt underlag på banan, välj skor som passar underlaget.
– Visa hänsyn till andra löpare. Snabbare löpare passerar annan löpare till vänster (yttervarv). Den löpare som blir passerad lämnar företräde vid trånga sektioner.
– 45 minuter innan start kommer ett provvarv genomföras för alla löpare för att få kännedom om banan.
– Stavar är inte tillåtet på banan då du på vissa sträckor behöver fria händer.
– Räkna med att det tar mer tid. Troligtvis dubbla din tid på 21km platt.

– Uppdatering –
Bild på bansträckningen. 

Varmt Välkommen!
/Anton Levein